lalmlr

Publicerat 4 juli, 2012

Framtidens kreativa entreprenörer från Umeå

Stort intresse och en lokal som snabbt blev fullsatt: Umeå2014:s seminarium i Almedalen den 3 juli 2012 väckte nyfikenhet hos många med en panel där bland andra kulturministern diskuterade kulturdriven tillväxt.
– Jag är stolt och glad att bo i en stad där kulturen står så högt upp på dagordningen, säger Sofia Anner, vd för Kreator och en av deltagarna i seminariet.

Mer än 100 personer hade samlats i lokalen i Visby under tisdagens seminarium där en panel samtalade om Umeås sätt att använda kultur för att skapa tillväxt – något som bidrog till att Umeå utsågs till kulturhuvudstad 2014.

Att definiera Umeås själ är inte helt lätt. Men Sofia Anner, vd på Kreator – ett företag och förening i Umeå som samlar och organiserar aktörer inom kreativa näringar – menar att mycket bottnar i ”gör det själv-kulturen”.

– Det finns en spännande kultur i Umeå, där det är lätt att påverka och få saker att hända. Jag är stolt och glad att bo i en stad där kulturen sätts så högt upp på dagordningen, där kulturen inte bara är en krydda i tillvaron. Med kulturdriven tillväxt menas att man ser kulturen som en huvudingrediens för utveckling.Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth instämmer med Sofias resonemang.

– När kultur blivit en given ingrediens kan man bemöta frågan varför man väljer att satsa på kultur med ”varför inte?”, säger Lena Adelsohn Liljeroth.tre1

”Kollektiv pepp”
Utifrån Umeås gör-det-själv-mentalitet driver kulturentreprenören Fredrik Fagerlund musikscenen Scharinska, en plats där många kända musiker gjort sina första spelningar.

– Det är viktigt med en scen med bra teknik där vem som helst kan framföra musik och bli tagen på allvar.

Och en som tar gör-det-själv-andan till en helt ny nivå är idékläckaren Victor Hillebjörk som just nu arbetar för fullt med att skapa en årlig festival i Umeå med start 2014 – en festival som ska finaniseras med hjälp av så kallad crowdfunding.

– Umeå är en plats där det finns någon form av ”kollektiv pepp”, och det är det jag gillar med staden, vem som helst kan göra vad som helst, säger Victor.

Kultur syresätter allt
Umeå satsar 80 procent mer på kultur än genomsnittskommunen i Sverige. Men hur ställer man sig som politiker till frågan om kultur kontra exempelvis vård? Marie-Louise Rönnmark, kommunalråd och kulturhuvudstadsutskottets ordförande, menar att det ena inte utesluter det andra.

– För att få fram den bästa forskningen, eller de bästa produkterna som i sin tur skapar sysselsättning måste vi satsa på kulturen – eftersom kultur syresätter allt.

En annan viktig faktor för att skapa tillväxt är synen på kreatörer och kreativitet.

– Det är viktigt att man inte ser konstnärer som offer för sin egen kreativitet, som någon man måste ”hjälpa” utan istället ser dem som motorer för utveckling, som kan bidra till lönsamhet, säger Sofia Anner. Kreativitet är en råvara som vi måste arbeta med att ta tillvara, på liknande sätt som malmen och skogen är råvaror för Sverige. I framtiden önskar jag en tydligare dialog och ett mer utvecklat samarbete mellan kulturaktörer och politiker. Kulturaktörer ska inte användas som kuttersmycke medan besluten tas långt borta, vi behöver arbeta tillsammans på samma villkor.

Kulturministern är inne på samma spår som Sofia Anner.

– Näringslivet behöver arbeta mer kopplat till kulturen. Det ska vara lika självklart att ta in en konstnär i ett företag som en ekonom, jurist eller tekniker, säger Lena Adelsohn Liljeroth.

marik1Marika Lagercrantz, Sveriges kulturråd i Berlin, berättar att hon nyligen varit på Tillväxtdagarna i Malmö, ett årligt arrangemang med syfte att ”samla alla som vill skapa bättre förutsättningar för lokal och regional tillväxt, entreprenörskap samt företagsamhet”. Flera hundra opinionsbildare, ekonomer och företagsledare bjuds in till arrangemanget för att hitta lösningar som kan skapa nya arbetstillfällen till Sverige.

– Men ingen från Malmös kreativa konstnärliga miljöer fanns med, berättar Marika Lagercrantz, något hon tycker är mycket märkligt.

Kulturentreprenörernas Umeå i framtiden
Seminariet avrundades med att moderatorn Karin Arvidsson bad kulturentreprenörerna sia om Umeås kulturliv 10-15 år framåt.

– Jag skulle kunna driva en bra scen under en järnvägsbro, själva huset spelar ingen roll. Det finns många utvecklingsmöjligheter för musikscenen men mitt företag skulle må bäst av att få växa ihop med andra kreativa uttryck, till exempel en utställningslokal eller ett kontor för kreativa näringar, säger Fredrik Fagerlund.

– Drömmen är att få vara i en gemensam miljö med andra entreprenörer, en miljö där det är enkelt att ta en idé till verklighet på kort tid och skapa tillsammans, säger Sofia Anner.– Vi behöver vara i kreativa miljöer. Det gör att man kan bli en ny Stieg Larsson eller varför inte en ny Sofia Anner?, avslutade Marie-Louise Rönnmark.

Filmat inslag från seminariet:

comments powered by Disqus