uxufestival2014news

Publicerat 29 oktober, 2012

Internationell byrå arbetar med festivalens identitet

Festival 2014, festivalsatsningen som drivs av bland andra Victor Hillebjörk, har inlett ett samarbete med en av världens främsta identitetsbyråer, Bruce Mau Design. Byrån har tagit sig an Festival 2014 som ett projekt enligt filosofin ”Fun, fame and fortune” och arbetar nu med festivalens kommande varumärkesidentitet.

Bruce Mau Design har sin bas i Toronto och New York och arbetar vanligtvis med mycket stora internationella uppdragsgivare. Ibland väljer de ut projekt som de tar sig an av andra skäl än pengar, enligt en filosofi som de kallar ”Fun fame and fortune” och Festival 2014 har blivit utvalt som ett sådant projekt.

– Vi lyckades få till detta samarbete eftersom en tidigare Umeåbo arbetar på byrån. Han har berättat om festivalen för sina kollegor och dom blev peppade, berättar Victor Hillebjörk. Dessutom gillar VD:n på byrån bandet Refused, vars sångare Dennis Lyxzén ska curera en scen på festivalen.

Bruce Mau Design arbetar nu med Festival 2014:s kommande varumärkesidentitet, som ska lanseras innan biljettförsäljningen startar under våren 2013. De har tagit fram tre tidiga konceptförslag och i linje med festivalens Open Source-filosofi har man bestämt att dela med sig av arbetet på Festival 2014:s Facebooksida.

Det är högst ovanligt att man går ut publikt på detta sätt och delar med sig av processen i identitetsarbetet. Konceptet presenterades mellan den 30 oktober – 1 november 2012 och alla som följer processen på Facebook kan vara med och tycka till och påverka hur arbetet fortskrider.

comments powered by Disqus
Du är här: Hem | Nyheter | Internationell byrå arbetar med festivalens identitet