journey

Publicerat 9 januari, 2014

GameDev i Umeå en kreativ smältdegel

Regionens spelutvecklare ska nu få rejält med vatten på den kreativa kvarnen under GameDev 2014 den 25 februari. Förutom att träffa likasinnade får deltagarna lyssna på välrenommerade Robin Hunicke som bland annat producerat spelet Journey.

– I en kraftigt mansdominerad bransch är Robin Hunicke både en viktig förebild och en frisk fläkt, säger Johan Lundkvist, Film i Västerbotten, Region Västerbotten.

Robin Hunicke inledde sin karriär på mjukvarujätten Electronic Arts där hon bland annat arbetat som Lead Designer och producent på titlar som The Sims 2, MySims och pusselspelet Boom Blox. Därefter gjorde hon succé på indieföretaget thatgamecompany med Playstation 3-titeln Journey som nådde försäljningsrekord på Playstation Store i Nordamerika och Europa.

– För en region som Västerbotten kan Hunickes perspektiv vara livsviktigt. För hur ska ett litet spelföretag egentligen arbeta för att behålla sin konstnärliga integritet och samtidigt tjäna pengar? Låt oss ta reda på det tillsammans vid GameDev 2014, säger Johan Lundkvist.

Robin Hunicke kommer att tala vid två tillfällen under sitt besök i Umeå, varav det som äger rum den 24 februari är öppet för allmänheten. Själva konferensen sker den 25 februari på Umeå Folkets Hus.

Bild: Spelet Journey, som Robin Hunicke producerat.

comments powered by Disqus
Du är här: Hem | Nyheter | GameDev i Umeå en kreativ smältdegel