cbu_isblock312

Publicerat 13 augusti, 2014

Umeå kan få platsmarknadsföringspris

Umeå är en av fyra städer som nominerats till titeln som Sveriges främsta platsmarknadsförare. Det är turnén och konsttävlingen Caught by [Umeå] som med goda resultat fått hela Europa att lägga märke till Umeå.

Platsmarknadsföring handlar om att stärka varumärket för en specifik plats och för att lyfta goda svenska exempel instiftades priset Placebrander of the Year 2013. Förra året vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj och Luleå tilldelades ett hedersomnämnande.

I år är Umeå en av fyra städer som nominerats till priset, tack vare kampanjen Caught by [Umeå] som genererat rejält med uppmärksamhet kring Umeå som europeisk kulturhuvudstad 2014.

– Det känns väldigt stimulerande och roligt att vi blir uppmärksammande för vårt platsmarknadsföringsarbete. Caught by [Umeå]-kampanjen gav oss en möjlighet att synas på en större arena och visa upp Umeå som den progressiva stad vi är, säger Anna Olofsson, Marknadschef Umeå kommun och ansvarig för Umeås platsmarknadsföring.

De tre övriga finalisterna är Kiruna, Motala och Falun-Borlänge. Vinnaren utses den 2 oktober.

Bakgrund till kampanjen

För att skapa en större uppmärksamhet för Umeå som europeisk kulturhuvudstad 2014 lanserades projektet Caught by [Umeå], där hela Europa kunde delta i utformningen av Umeå2014. Förutom kärnteamet med Umeå2014/Umeå kommun, VisitSweden, H+K Strategies och Baluba ingick bland annat Umeå universitet, Samelandsresor, ICEHOTEL, Sámi Duodji och Måltidsvision i projektet.

Projektet bestod av två delar, en konsttävling och en europeisk turné till sju städer.

Konsttävlingen, Artists Caught by [Umeå], bjöd in kreatörer från hela världen att genom foto-, film- eller designbidrag tolka Umeå och norra Sverige. En europeisk expertjury valde ut 64 semifinalister, som allmänheten sedan fick rösta på. Bidragen med flest röster gick till final. Finalbidragen visades på den europeiska turnén och digitalt på www.caughtbyumea.com.

Den europeiska turnén besökte Köpenhamn, Warszawa, Amsterdam, London, Paris, Barcelona och Hamburg. Turnéns kärnpunkt var en eventhubb och en samisk tentipi där besökarna bland annat bjöds på matupplevelser, musikframträdanden, konstvernissage, samiska inspiratörer och isskulptur.

Läs mer här: http://placebrandersday.se/nominerade-placebrander-year-2014/

comments powered by Disqus
Du är här: Hem | Nyheter | Umeå kan få platsmarknadsföringspris