Tisdag 27 Maj 2014 15:00 - 16:00
Spelifiering

Tagga2014-promenad

En slags skattjakt där två skolelever, Elvira 13 år och Axel 15 år, använder den bärbara datorn Google Glass som tekniskt hjälpmedel för att navigera mellan olika utmaningar längs med Rådhusesplanaden.

Utmaningar och problem skickas ut till glasögonen när eleverna närmar sig ett specifikt område. Genom att lösa dessa utmaningar får eleverna ledtrådar till nästa plats där en ny utmaning eller ledtråd kommer att presenteras.

Evenemanget Tagga2014 är den slutgiltiga genomförandedelen av projektet med samma namn, där studenter vid Umeå universitet utforskar användningen av Google Glass i en specifik lärsituation. Studenterna kommer från civilingenjörsprogrammen Interaktion och Design, Teknisk fysik och Industriell ekonomi.

Det hela kan liknas vid en typ av skattjakt eller spelifiering (gamification), där spelmekanismer används i sammanhang som vanligtvis inte hör ihop med spelande.

Nyfikna är välkomna att följa med som åskådare. Samling vid det stora kulturhuvudstadshjärtat på Rådhusesplanaden kl 15.00.

Promenaden avslutas med en frågestund inomhus där intresserade kan få veta mer om detaljer kring projektet. Då kommer elever, studenter, projektledare och de företag som är involverade i projektet att närvara, samt Umeå kommuns presskommunikatör Claes Björnberg.

Tisdag 27 Maj 2014 15:00 - 16:00 Rådhusesplanaden

Arrangör: Eva Mårell-Olsson och Lars Norqvist
Del av projekt: Tagga2014
Mer info: https:/­/­iml.edusci.umu.se/­throughglass/­2014/­04/­06/­att-skapa-la%CC%88rande-utmaningar-i-kombination-med-anva%CC%88ndning-av-google-glass-och-platsberoende-information/­
Kontakt
eva.marell-olsson@umu.se

comments powered by Disqus
Du är här: Startsida | Kalender | Tagga2014-promenad